IGS

Camerabewaking, hoogtemelders en glasvezelaanleg in opdracht van IGS

Installatie Groep Spijkenisse (IGS) is gespecialiseerd in de aanleg en renovatie van tunneltechnische installaties en het onderhoud daarvan. Daarnaast voeren zij verkeersonderzoeken en -tellingen uit. Het bedrijf is gevestigd in Barendrecht en Directeur/Eigenaar Jan Holsteijn heeft al vele projecten begeleidt waarvoor ook de expertise van De Winter Networks nodig was.

Hoe het allemaal begonnen is
“Van jongs af aan zit ik al in de infratechniek. Het is echt een prachtvak,” vertelt Jan enthousiast. “De samenwerking met De Winter Networks is van start gegaan toen ik nog in loondienst zat bij een infratechnisch bedrijf. Sinds 2008 heb ik m’n eigen onderneming. Gezien de goede ervaringen met DWN heb ik hen vanaf dag één ingeschakeld voor IGS projecten.”

De grootte en complexiteit van de infratechniek opdrachten die de Installatie Groep Spijkenisse uitvoert varieert enorm. Jan vat het kort en krachtig aldus samen: “Van het trekken van een glasvezelkabel bij een brug t/m kilometerslange snelwegtrajecten en alles wat daar tussenin zit.”

Het MaVa A15 project
Een voorbeeld van een grote en complexe opdracht is het MaVa A15 project. Langs 42 kilometer snelweg, van het Vaanplein t/m de Maasvlakte, moest een volledig nieuw glasvezel– en verlichtingsnetwerk aangelegd worden. Daarnaast moesten er in de Botlektunnel hoogtemelders en een camerabewakingssysteem geïnstalleerd worden.

“We hebben dit project netjes binnen de geplande 5 jaar kunnen afronden,” aldus Jan. “Maar dat ging niet zonder slag of stoot. Wat logisch is, gezien de enorme afstand en het feit dat het verkeer gedurende die hele periode ook doorgang moest vinden. Samen met de IGS en DWN mannen heb ik aardig wat nachtjes langs dat stuk snelweg doorgebracht.”

Spoedgevallen zijn nooit een probleem
Jan vervolgt: “DWN is net zo flexibel als wij en dat is hard nodig, zeker bij zo’n complexe opdracht. Af en toe heb je nou eenmaal van die onvermijdelijke spoedgevallen. Zo kan er bijvoorbeeld kabelschade ontstaan door de plaatsing van heipalen. Daar ga je dan gezamenlijk op af.

Ik herinner me één zo’n voorval langs de A15 nog goed. We hadden het opgelost en konden naar huis. Dachten we. Want 15 minuten later was er 100 meter verderop hetzelfde probleem. Daar zijn we toen meteen naartoe gegaan, want zoiets wil je voordat de ochtendspits begint oplossen.

Met man en macht hebben we alles uit de kast getrokken om het zo snel mogelijk voor elkaar te boksen. Ik weet nog hoe we de zon zagen ondergaan en weer opkomen. We zijn echt de hele nacht doorgegaan. Maar daardoor hadden de automobilisten die ochtend nergens last van.”

Ondersteuning bij onderhoudswerkzaamheden
Jan Holsteijn besluit: “Nadat infratechniek opdrachten volbracht zijn, schakelen veel klanten ons ook in voor onderhoudswerkzaamheden. Zo worden tijdens tunnelonderhoud onder andere de hoogtemelders en het camerabewakingssysteem uitgebreid door ons gecontroleerd en getest.

Als er tijdens zulk regulier onderhoud een glasvezel probleem opduikt of zich een hoogtemelding- of camerastoring voordoet, dan weten wij direct wie we moeten bellen. Vervolgens staan ze binnen no-time daar waar we ze nodig hebben. Het zal inmiddels duidelijk zijn, na alles wat ik verteld heb… De samenwerking met De Winter Networks is méér dan goed!”

Meer informatie

Op onderstaande pagina’s vindt u meer informatie over de werkgebieden en werkwijze van De Winter Networks.