Rijkswaterstaat

Jarenlange samenwerking met Rijkswaterstaat

Sinds 2009 werkt De Winter Networks voor Rijkswaterstaat. Samen met RWS hebben wij de servicedesk van het landelijke coördinatiepunt in Geldrop ingericht. Dit Verkeerscentrum houdt de verkeerstoestand van heel Nederland nauwlettend in de gaten en stuurt 5 regionale verkeerscentrales aan.

Hoe het allemaal begonnen is
Jaap de Winter is sinds 1982 ondernemer. De Winter Networks is inmiddels al vele jaren een full service techniek en datacommunicatie bedrijf voor het MKB en de overheid. Van glasvezeltechniek, camerabewaking en datacommunicatie t/m infratechniek.

“In 2009 is Rijkswaterstaat gaan centraliseren,” vertelt Jaap. “Vanaf het begin zijn wij daar intensief bij betrokken geweest. Tot op de dag van vandaag geven wij samen met RWS invulling aan de landelijke dienstverlening vanuit Geldrop.”

Afwisselend en uitdagend werk
Het Verkeerscentrum Nederland (VCNL) zorgt er samen met 5 regionale verkeerscentrales voor dat miljoenen weggebruikers veilig over de Rijkswaterstaat snelwegen kunnen rijden. 24 uur per dag, 7 dagen in de week.

“Wat mij enorm aanspreekt, is de uitdagende verscheidenheid van dit werk. Geen dag is hetzelfde,” vertelt Shakiel Gul, adviseur en specialistisch medewerker van De Winter Networks en werkzaam bij het Verkeerscentrum.

Landelijk en regionaal niveau
Terwijl het VCNL in Geldrop overzicht houdt, bedienen de regionale centrales ieder een deel van het autowegennet op operationeel niveau. De gemiddelde snelheid wordt geregistreerd, bij drukte worden spitsstroken geopend en bij ongevallen omleidingsroutes ingesteld.

Alle dynamisch verkeersmanagement systemen (DVM’s) en het gehele Nederlandse wegennet worden vanuit Geldrop beheerd. DVM’s zijn alle middelen die gebruikt worden om de verkeersafwikkeling te reguleren. Shakiel noemt een aantal voorbeelden:

“Denk aan alle camera’s en matrixborden en de zogenoemde DRIP’s. Dat zijn dynamische route-informatie panelen. Een DRIP geeft onder andere actuele informatie aan weggebruikers over de verwachte reistijd en eventuele vertragingen.”

Snel schakelen en 24/7 online
Jaap vult aan: “Deze informatie wordt verkregen via techniek in de weg. Ons wegennet ligt vol met elektronica. Overal liggen detectielussen. Dat zijn in het wegdek aangebrachte koperdraad lussen die voertuigen kunnen waarnemen. Zowel bewegend als stilstaand.

Dergelijke informatie wordt ook gebruikt voor de DRIP’s. Verder kun je denken aan hoogte detectiesystemen. Als een vrachtwagen te hoog is om door een tunnel te gaan, wordt dat automatisch geregistreerd en geven die borden onmiddellijk een melding.”

Shakiel besluit: “De verkeersleiders in de 5 regionale centrales zien alles op grote videomuren. In Geldrop zijn ook alle technieken en systemen die daaronder zitten zichtbaar. En wij zijn allemaal 24/7 online. Storingen worden dan ook snel gesignaleerd en door ons opgelost.”

U kunt altijd contact met ons opnemen. Wij horen graag van u!

Meer informatie

Op onderstaande pagina’s vindt u meer informatie over de werkgebieden en werkwijze van De Winter Networks.